סוד הנ שמות | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


סוד הנ שמות

פורסם בתאריך 03/26/2010 ע"י אתר מסע פנ ימי בקטגוריה אומנ ות | צפיות: 1557 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: גלגול נ שמות, נ שמה, הארי הקדוש, נ דונ יא, בית דין של מעלה

זמן רב חיפש ר' משה הגביר, מעשירי פולין, שידוכ הולם לבתו כלילת המעלות. הצעות רבות זרמו אליו מרחבי המדי× ה ומחוצה לה, אכ כולן × פסלו מסיבה זו או אחרת. וה× ה, למרבה הפלא, ההצעה ש× שאה חן בעי× י הכלה ומשפחתה באה דווקא ממצרים. זה היה עלם חמודות, תלמיד חכם, בעל מידות טובות ופ× ים רכות ועדי× ות. מסובב הסיבות הוליכ את הבחור המצרי לפולין, וככ × וצר השידוכ עם בת הגביר.

 

ר' משה התחייב לתת דמי × דו× יה בסכום אגדי. החתו× ה × ערכה במצרים, ברוב פאר והדר ובהשתתפות קהל רב. מספר לא מבוטל של אורחים הגיעו מפולין למצרים לכבוד הכלה. בתום שבעת ימי המשתה שבו האורחים לפולין, ואילו החתן והכלה × ותרו בארץ ה× ילוס.

לא חלפה ש× ה מליל הכלולות וה× ה שוד ושבר - הכלה הצעירה × פטרה פתאום והותירה את הבעל הטרי ומשפחתו המומים וכואבים.בכיו של החתן הטרי על קבר רעייתו הרקיע לשחקים.

חלפו מס' שבועות, אל החתן האלמן הגיע מכתב מר' משה, בו × תבקש להחזיר לו את כספי ה× דו× יה. ר' משה הסתמכ על תק× ה שתיק× ו רב× ו תם וחכמי ישראל × וספים, והתקבלה ברוב הקהילות. בדק האלמן הצעיר והתברר לו שהתק× ה אכן התקבלה, אכ רק בקהילות אשכ× ז ולא בספרד. הוא החזיר תשובה זו לר' משה. ר' משה טען כ× גדו כי בע× יין זה יש ל× הוג כפי מוצאו של × ותן ה× דו× יה, והרי הוא בן קהילת אשכ× ז.

לבסוף החליט ר' משה לצאת בעצמו למצרים הוא פ× ה אל גדולי ישראל, ב× יהים המהרש"ל (ר' שלמה לוריא) מלובלין, על מ× ת שיאשרו בכתב את צדקת תביעתו. כשהגיע ר' משה הוא פקד תחילה את קבר בתו ומשם פ× ה אל גדולי מצרים והראה להם את פסקי הדין שבידו, אולם הם טע× ו שזה לא תקף בארצם.

אחד החכמים, ר' מ× צור שמו, חש בצערו של ר' משה וזה × גע לליבו. הוא אמר לו "איש קדוש ומופלא התגורר בתוכ× ו, הלא הוא ר' יצחק לוריא, המכו× ה האר"י. תמיד חתם במכתביו בשם 'האשכ× זי' ו× הג כמ× הגי אשכ× ז. בטוח× י שבחוכמתו וקדושתו ידע להשיא לכ עצה × כו× ה".

לאחר כמה ימים כבר דרכו רגליו של ר' משה על מפתן ביתו הצ× וע של האר"י בצפת. לאחר שגולל בפ× יו ר' משה את הסיפור, הביט בו האר"י בחמלה ואמר "עצתי היא שתוותר על ה× דו× יה". ר' משה קיבל את הדין, אכ ביקש לדעת מדוע. פ× י האר"י הרצי× ו. "אם ישאלוכ מדוע, אמור בשמי שככ כתוב בתורת× ו הקדושה 'ואלה המשפטים'..."

עד מהרה × תפרסמה תשובת האר"י, אף לאוז× ם של המהרש"ל וחכמי לובלין הגיעה ועוררה סערה לא קט× ה.

כעבור זמן מה סיפור האר"י לתמלידיו: "לפ× י עשרות ש× ים הפליגו בא× יה ש× י סוחרים גדולים שהיו ידידי אמת. בדרכ × ג× ב צרורו של אחד הסוחרים ובו כסף רב. הוא × ותר חסר כל. חברו בא לעזרתו והציע לו הלוואה גדולה. "תוכל לסחור בכסף ולהרוויח, וכשתשוב לביתכ תחזיר לי את ההלוואה", אמר. לאחר מכן × פרדו דרכיהם והם לא התראו זה עם זה ש× ים רבות, עד שהלווה × פטר לעולמו. כעבור זמן מת גם המלווה.

בבית דין של מעלה × פגשו × שמות הש× יים, ודבר ההלוואה שלא שולמה צף ועלה. × גזר כי הש× יים ישובו לעולם הזה כדי לתקן את המעוות. × שמתו של המלווה התלבשה אפוא בגוף החתן ממצרים ואילו × שמת הלווה - בגוף הכלה הצעירה מפולין. לכן הכלה בחרה דווקא את החתן ממצרים, מקהילות ספרד - במתכוון סובב ה' את הדברים, כדי שהכסף ישוב לבעליו. לאחר שזה קרה, תם גם תפקיד הכלה בעולם, שכן רק כדי לתקן ולהחזיר את הכסף הגיעה לעולם הזה.

מאורע זה רמוז ב'ואלה המשפטים'. התרגום מפרש זאת: 'די× יא', ובפתח-אליהו מבאר: 'איהי רחמי', והזוהר מפרש: 'דא רזא דגלגוליא'. ע"י סיפור זה מתחוורים שלושת הפירושים, שלכאורה × ראים סותרים".

המשפט בבית דין של מעלה הוא דין, ועם זאת יש בו רחמים, המתבטאים בהזדמ× ות ש× יה, ש× ית× ת ל× שמות לחזור ולהתגלגל בעולם הזה כדי להשלים את תיקו× ן...

 

אודות אתר מסע פנ ימי

מסע פנ ימי http://Pnimi.022.co.il

אתר מסע פנ ימי

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר